Artykuł archiwalny
2009-06-24 15:02:19
Nowe zasady w ewidencji działalności gospodarczej od 1 lipca
Od 1 lipca 2011 r. rozpoczyna działanie Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG), prowadzona przez Ministra Gospodarki. Zmiana ta spowoduje szereg ważnych skutków. Przede wszystkim przestanie obowiązywać właściwość miejscowa.
Przedsiębiorca, który wpisze się na nowych zasadach do CEIDG będzie mógł załatwić sprawy dotyczące jego firmy w dowolnym urzędzie gminy w Polsce lub w dowolnym urzędzie dzielnicy m.st. Warszawy, bez względu na miejsce zamieszkania. Posiadacze podpisu elektronicznego bądź zaufanego profilu ePUAP będą mogli zarejestrować firmę przez Internet, bezpośrednio w nowej bazie.
Przedsiębiorca chcący wypełnić nowy druk ceidg-1 może:
• przynieść go do urzędu, gdzie zostanie on wprowadzony do systemu CEIDG przez naszego pracownika,
• lub wypełnić go w domu na komputerze i bezpośrednio wysłać on – line do CEIDG.
Dzięki nowej, powszechnej ewidencji znikną też zaświadczenia wydawane w dotychczasowej formie – ich miejsce zajmą wydruki komputerowe z centralnej bazy. Nowa ewidencja jest ogólnodostępnym rejestrem publicznym, w którym można w prosty sposób potwierdzić fakt istnienia przedsiębiorstwa.
Jedynym dokumentem wydawanym na papierze będzie krótkie potwierdzenie wpisu do CEIDG. Osoby, które będą realizować procedury dotyczące działalności gospodarczej przez Internet otrzymają potwierdzenie z CEIDG drogą elektroniczną.
Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, wszystkie gminy w Polsce mają obowiązek przekazania danych zarejestrowanych przedsiębiorców do ewidencji centralnej do 31 grudnia 2011 r.
Informacje i druk ceidg-1 do pobrania na stronie: www.ceidg.gov.pl
-----------------------------------------
Wymagane dokumenty (do 30 czerwca 2011 r.):
1. EDG-1 – WNIOSEK O WPIS do ewidencji działalności gospodarczej
(druki do pobrania poniżej - w ZAŁĄCZNIKACH)
Jest to druk uniwersalny, który służy do:
- wpisu do ewidencji działalności gospodarczej
- zmian w ewidencji działalności gospodarczej
- wpisu informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej
- wpisu informacji o wznowieniu działalności gospodarczej
- zawiadomieniu o zaprzestaniu działalności gospodarczej
Termin załatwienia sprawy:
Niezwłocznie – max. do 7 dni.
Osoba odpowiedzialna:
Inspektor ds. działalności gospodarczej, spraw wojskowych i OC
Ryszard Antosik pok. 6, tel. (022) 725 00 40 w. 21
e-mail: kryzys@kampinos.pl
Tryb odwoławczy:
W przypadku odmowy dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej wydana zostaje decyzja administracyjna, od której stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie za pośrednictwem Wójta, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
JEDNO OKIENKO - nowe zasady ewidencji działalności gospodarczej
Z dniem 31 marca 2009 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące rozpoczynania oraz rejestrowania działalności gospodarczej. Obecnie osoba fizyczna rozpoczynająca działalność gospodarczą składa jeden wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej tylko w Urzędzie Gminy.
Pięciostronicowy wniosek można pobrać w Urzędzie Gminy, jest on również dostępny na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki www.mg.gov.pl, w zakładce - jedno okienko. Znajduje się tam również instrukcja jego wypełniania oraz poradnik z zakresu tzw. jednego okienka.
Wypełniony wniosek należy złożyć w Urzędzie Gminy. Urząd wydaje niezwłocznie zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności i doręcza go przedsiębiorcy.
Złożenie wniosku i wydanie zaświadczenia o wpisie nie podlegają żadnym opłatom. Po wydaniu zaświadczenia to Urząd Gminy, a nie przedsiębiorca wykonuje dalszą procedurę rejestracji firmy tj. przesyła dalej wniosek wraz z zaświadczeniem o wpisie do Urzędu Skarbowego, Urzędu Statystycznego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Centrali KRUS.
Stosowne decyzje z tych Instytucji przedsiębiorca otrzyma pocztą. Dlatego, wniosek w formie papierowej powinien być wypełniony wyraźnie, literami drukowanymi i bez skreśleń, bowiem wniosku nie przyjmą Urząd Skarbowy, Urząd Statystyczny i ZUS/KRUS.
W wyniku zmiany klasyfikacji Polskiej Klasyfikacji Działalności do końca bieżącego roku trwa przerejestrowywanie już działających firm z PKD 2004 na PKD 2007.
W związku z powyższym, wszyscy przedsiębiorcy zarejestrowani w Urzędzie Gminy, a nie posiadający na Zaświadczeniu o wpisie numerów PKD 2007 proszeni są o złożenie wniosku o zmianę w ewidencji.
Jest to ten sam pięciostronicowy wniosek, na którym rejestruje się działalność gospodarczą, zawiesza, wznawia działalność i wyrejestrowuje.
Decyzji o przerejestrowaniu na PKD 2007 prosimy nie odkładać do ostatniej chwili. Przeklasyfikowanie nie dotyczy osób, które posiadają zaświadczenia o wpisie do ewidencji lub zaświadczenia o zmianie we wpisie wydane przez Urząd Gminy po 1 stycznia 2008 roku.
Kliknij po INFORMACJE DODATKOWE
PKD 2007
Informacje o artykule
Autor: |
|
Zredagował(a): |
|
Data powstania: |
24.06.2009 15:02 |
Data modyfikacji: |
30.06.2011 12:46 |
Liczba wyświetleń: |
1941 |